Ofte stillede spørgsmål
-
Af hensyn til afvikling af den almindelige trafik over Øresundsbroen er det nødvendigt med en tidsgrænse på tre timer for at gennemføre løbet.
Vi forbeholder os dermed retten til at trække deltagere ud af løbet, hvis det står klart, at de ikke kan imødekomme tidsgrænsen.
Den første tidsgrænse er ved første væskedepot inden tunnelen. Her har løberne 27 minutter til at passere de første ca. 3,2 km.
Tidsgrænsen på tre timer svarer til et tempo på godt 8 minutter og 30 sekunder per kilometer. En bus vil køre bag feltet og samle deltagere op, der af forskellige årsager ikke formår at overholde tidsgrænsen.
Det er således heller ikke muligt at deltage med planer om at gå gennem tunnel og over broen.
Selvom der er en tidsgrænse, er det meget vigtigt, at du løber kontrolleret og uden at tage unødig risiko for både din egen og dine medløberes bedste.
-
Af hensyn til afvikling af den almindelige trafik over broen, vil det desværre ikke være muligt at deltage i Broløbet som en gåtur, der overskrider tidsgrænsen på tre timer for gennemførsel af løbet.
-
Det er tilladt at løbe med mindre væskebælte og lille løbetaske. Af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke tilladt at løbe over broen med større rygsæk eller tasker.
Det er heller ikke muligt at løbe med udstyr som løbevogne og håndcykler, da disse ikke må befinde sig på Øresundsbroen.
-
Ja, Broløbet tilbyder adgang for deltagere med funktionsnedsættelse. Du skal angive dit handicap i tilmeldingen, så vi kan tage det med i planlægningen af løbet og af hensyn til sikkerheden. Vær opmærksom på, at de indsatte busser til transport til start og tilbage over Øresundsbroen til Tårnby efter løbet IKKE kan medtage kørestole og andre særlige transport-hjælpemidler.
Alle, der skal løbe Broløbet 2025, skal af hensyn til sikkerheden registreres ved tilmelding. Evt. hjælpere skal tilmelde sig særskilt og vil modtage startnummer, rygsæk, medalje etc. på lige fod med andre deltagere.
Godkendte ledsagere med ledsagerkort deltager gratis. Kontakt derfor kundeservice, hvis du har godkendelse til ledsager med ledsagerkort eller andre særlige behov eller spørgsmål: [email protected]
De øvrige tidsgrænser og aldersgrænser er gældende for alle deltagere. Læs evt. mere i denne FAQ om disse forhold. Vi forbeholder os retten til at trække deltagere ud af løbet, hvis det står klart, at de ikke kan imødekomme tidsgrænsen.
-
Broløbet starter søndag den 15. juni, 2025 kl. 10.00.
Der vil være flere startgrupper opdelt fra deltagernes forventede sluttid. Du modtager information om din startgruppe før løbet.
-
Broløbet er 21,097 meter langt, hvilket svarer til et halvmaraton. Det vil ikke være muligt at deltage på andre distancer denne dag.
-
Vejret kan altid påvirke en løbeoplevelse uanset de forbehold, man tager inden løbet. Heldigvis finder Broløbet sted den 15. juni med større chance for godt løbevejr.
Da Broløbets rute går mellem to lande via en tunnel og over en lang bro, kan vejret dog have særlig indflydelse på sikkerheden og for afviklingen af løbet. Herunder forhold som vind-, varme og andre vejrforhold på en bro langt over havets overflade.
Arrangørerne vil altid handle forsvarligt og prioritere deltagernes sikkerhed højest ved at operere efter myndighedernes anbefalinger og anvisninger i de enkelte lande i forhold til afviklingen af løbet.
Når Broløbet bevæger sig fra Danmark til Sverige, kan lokale vejrforhold i start- eller målområde og på Øresundsbroen derfor også have indflydelse på mulighederne for at sende deltagerne afsted.
Arrangørerne følger med i vejrprognoserne op til løbet og vil orientere deltagerne undervejs, hvis vejrlige forhold kræver forbehold for afviklingen af selve løbet.
-
Ja. Der vil i alt være fem væske- og energidepoter fordelt på ruten. Også på Øresundsbroen.
I startområdet byder vi blandt andet på High5-drik og vand.
Du finder vand, toiletter og affaldscontainere på ruten efter cirka 3 km, 8 km, 11 km, 15 km og 19,5 km.
Ved 8 km og 15 km kan du desuden få banan som ekstra brændstof.
Når du har krydset målstregen, kan du tanke op med High5-drik og High5 barer.
Vi har af hensyn til naturen valgt kun at servere vand i lukkede indpakninger på væskestationer for at minimere risikoen for, at emballage kan blæse i vandet.
-
Ja. Der vil være toiletter til deltagere ved alle væskedepoter. Derfor også på Øresundsbroen.
-
Det er den enkelte løbers ansvar at sikre sig den nødvendige legitimation på dagen.
Vi henviser til Svensk politi:
-
Hvis man er født efter 2008, kan man ikke deltage i Broløbet. Man skal således være fyldt 17 år eller fylde 17 år i 2025 for at deltage.
-
Vinderen er den kvinde eller mand, der først krydser målstregen (bruttotid).
-
Der er plads til 40.000 deltagere til Broløbet 2025.
-
For at sikre den bedst mulige oplevelse for deltagerne både før, under og efter løbet.
Broløbets størrelse og de særlige forhold omkring rute og afvikling stiller store krav til både logistik og sikkerhed.
Vurderingen er derfor, at 40.000 deltagere er den maksimale kapacitet for at kunne give deltagerne en både sikker og velafviklet løbeoplevelse i det tidsrum, hvor der er tilladelse til at afspærre dele af en vigtig transportrute mellem Danmark og Sverige.
-
Starten foregår i Tårnby, Danmark. Her løber alle deltagere fra. Målområdet bliver i Sibbarp-parken i udkanten af Malmø, Sverige.
Nærmere information om start- og målområdet kommer op til løbet.
-
Prisen for at deltage i Broløbet 2025 er 700 dkr.
-
Løbet arrangeres i et samarbejde mellem Øresundsbron som vært og Sparta Atletik & Løb og Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI) som arrangører.
-
Der bliver en expo på hver side af Øresund i dagene op til Broløbet 2025, hvor du skal hente dit startnummer og din rygsæk. Du kan frit vælge, om du vil hente på svensk eller dansk side. På expoen skal du vise dit startkort, som bliver sendt på mail en uge eller to før Broløbet.
I Danmark kan du hente dit startnummer på expo her:
Sparta Hallen
Gunnar Nu Hansens Plads 11
2100 København Ø.Åbningstider:
Torsdag den 12. juni: kl. 14-19
Fredag den 13. juni: kl. 10-19
Lørdag den 14. juni: kl. 10-19I Sverige kan du hente dit startnummer på expo her:
Atleticum
Eric Perssons väg 53
217 62 MalmöÅbningstider:
Torsdag den 12. juni: 12-19
Fredag den 13. juni: 10-19
Lørdag den 14. juni: 10-20Hvis du er forhindret i at afhente din startpakke på Broløbets Expo, kan en anden person hente den for dig. Det kræver, at personen medbringer dit digitale startkort, som bliver sendt til dig på e-mail senest 1 uge før løbet.
-
Vi anbefaler klart, at du henter dit startnummer på expoen, så du har det i god tid inden løbsdagen og også kan anvende det som billet til eventuelt valgt transport til starten eller tilbage efter løbet.
En ven eller bekendt kan hente dit nummer for dig, hvis du ikke kan nå det inden for expoens åbningstider. Det kræver, at personen medbringer dit digitale startkort, som bliver sendt til dig på e-mail senest 1 uge før løbet.
HVIS du på ingen måde kan hente dit startnummer før løbet, vil der være en nødudlevering i startområdet, der åbner kl. 7 på løbsdagen. Det understreges dog, at det er på deltagerens egen risiko at benytte den løsning, da køer kan betyde, at du ikke får dit nummer i tide til at deltage i løbet.
-
Vi ønsker at tilbyde de bedst mulige forhold for løberne, samtidig med at vi minimerer forstyrrelsen af trafikken over Øresundsbroen. Derfor har vi valgt juni, da vejret her er optimalt for løberne, ligesom mængden af trafik søndag morgen før ferieperioden typisk er lavere.
-
Da omkring 25.000 svenskere skal over Øresundsbroen om morgenen og være på plads i deres startgruppe til Broløbet 2025, anbefaler vi, at deltagere fra Sverige kommer til Danmark i dagene op til løbet i stedet for at vente til søndag morgen. Det vil sikre den bedste optakt til løbeoplevelsen.
LÆS MERE OM TRANSPORT TIL OG FRA LØBET HER
Der bliver indsat busser, som kører fra Hyllie Station uden for Malmö til startområdet i Danmark om morgenen. Deltagere, der har valgt transport til Danmark før løbet, modtager information om deres afgangstidspunkt tættere på løbet.
På samme måde vil der være busser, som fragter løberne tilbage fra målområdet i Sibbarp til Tårnby efterhånden, som de kommer i mål.Der går også busser fra målområdet i Sibbarp til Hyllie Station, hvorfra deltagere har mulighed for selv at forestå videre rejse med tog til andre destinationer i Sverige eller tilbage til Danmark.
Bustransporten til starten i Tårnby eller fra mål og hjem til Danmark er inkluderet i prisen for Broløbet. Da du tilmeldte dig valgte du, om du havde behov for transport enten til start eller tilbage til start efter løbet.
Derudover anbefaler vi, at man så vidt muligt benytter sig af offentlig transport, da der er meget begrænsede muligheder for at parkere ved start og mål. Metroen standser tæt på startområdet, ligesom Øresundstoget kører i fast pendulfart mellem Sverige og Danmark.
-
Der bliver en expo på hver side af Øresund i dagene op til Broløbet 2025, hvor du skal hente dit startnummer og din rygsæk. Du kan frit vælge, om du vil hente på svensk eller dansk side. På expoen skal du vise dit startkort, som bliver sendt på mail en uge eller to før Broløbet.
I Danmark kan du hente dit startnummer og din racebag på expo her:
Sparta Hallen
Gunnar Nu Hansens Plads 11
2100 København Ø.Åbningstider:
Torsdag den 12. juni: kl. 14-19
Fredag den 13. juni: kl. 10-19
Lørdag den 14. juni: kl. 10-19I Sverige kan du hente dit startnummer og din racebag på expo her:
Atleticum
Eric Perssons väg 53
217 62 MalmöÅbningstider:
Torsdag den 12. juni: 12-19
Fredag den 13. juni: 10-19
Lørdag den 14. juni: 10-20Hvis du er forhindret i at afhente din startpakke på Broløbets Expo, kan en anden person hente den for dig. Det kræver, at personen medbringer dit digitale startkort, som bliver sendt til dig på e-mail senest 1 uge før løbet.
-
Du kan indlevere den taske, du fik udleveret med dit startnummer med lidt ekstra tøj eller ejendele i startområdet i Øresundsparken. Følg skilte og anvisninger om aflevering af race bag efter dit startnummer (mere information følger inden løbet).
Herefter bliver tasken transporteret til målområdet i Sibbarp, hvor du kan afhente den igen efter løbet.
Kom du fra Sverige før løbsdagen?
Hvis du overnatter i København før løbet – og derfor har ekstra bagage med fra Sverige – er det muligt at aflevere en ekstra taske eller kuffert i carry on-size (ca. 55 x 40 x 23 cm) i startområdet og få den transporteret til målområdet i Sibbarp. -
Hvis du har glemt din race bag eller anden indleveret bagage i målområdet, kan du kontakte arrangørerne efter løbet fra mandag den 16. juni fra kl. 12.
Danske og internationale løbere kan henvende sig til kundeservice på: [email protected]
Svenske deltagere kan henvende sig på: [email protected]
-
Læs mere om, hvordan du sælger eller overdrager dit startnummer ved at følge linket herunder.
Man vælger selv sin pris. Den må bare ikke sættes højere end, hvad startnummeret er købt for (max 700 DKK/1050 SEK).
Der opkræves et gebyr på 120 DKK/180 SEK for overdragelsen, som sælger betaler.
-
Læs mere om resale platformen ved at benytte linket herunder
-
Når man laver motionsløb, kan det aldrig blive CO2-neutralt. Men vi gør, hvad vi kan for at optimere på de områder, hvor det er muligt for os. Ansvarlighed i forhold til klima og miljø er et helt centralt og vigtigt fokus for både arrangørerne, MAI og Sparta, og for Øresundsbron. Når det kommer til fx logistisk, materialevalg og leverandører, søger vi efter den bedst mulige løsning, som vi har mulighed for at vælge.
Vi vil arbejde med konkrete fokusområder og verdensmål, men vi har endnu ikke detaljerne på plads. Det er en selvfølge, at vi minimerer brugen af plastik, og at vi affaldssorterer. Derudover er det naturligvis et vigtigt fokus at sikre, at vi ikke efterlader aftryk på Peberholm, og at vi passer på Øresund.
Vi stræber efter at leve op til nationale og internationale standarder, og vi kommer til at tænke bæredygtighed ind i alle processer og implementere tiltag på de områder, hvor det er muligt. Frem mod juni 2025 vil vi dele information om de tiltag, vi kommer til at gøre inden for de valgte fokusområder.
-
Vi ved fra vores andre løb, at elementer som rygsæk og medaljer betyder meget. Til Broløbet har vi valgt at give deltagerne en medalje samt en kvalitets-rygsæk i stedet for en t-shirt.
Både i 2000 og i 2010 har deltagerne fået en rygsæk, som har vakt begejstring hos langt de fleste, og vi ser fortsat de tasker i bybilledet. Vi kommer til at producere en rygsæk i høj kvalitet, så det netop er et produkt, deltagerne bliver glade for og vil bruge mange år frem.
Vi er opmærksomme på, hvordan den produceres, så vi sikrer et højt niveau af ansvarlighed.
Vi tilbyder også muligheden for at fravælge rygsækken ved tilmelding, så den enkelte deltager selv kan træffe valget.
-
Formålet med Broløbet 2025 er ikke at tjene penge. Et eventuelt overskud vil blive delt 50/50 mellem Sparta Atletik & Løb og Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI). Her vil de efterfølgende blive brugt til at skabe de bedste rammer for børn, unge og eliten, så de kan dyrke atletik og løb.
-
Der er ingen aktuelle planer om at afholde flere løb over Øresundsbroen, og vi kan ikke garantere, at det er en begivenhed, som vender tilbage. Broløbet 2025 er derfor en unik mulighed for at krydse grænsen mellem Danmark og Sverige til fods.
Mangler du svar?
Kontakt: [email protected]
Virksomhedsaftaler
Vi har gjort det let og fleksibelt for virksomheder at give deres medarbejdere en helt særlig oplevelse at samles om – og træne frem mod.